Wijzigingen per taakveld

Sociaal domein

3.7.1 Wijzigingen

6 Sociaal domein

Begroting voor NJR

Wijziging

Begroting na NJR

2021

2021

  N/V

2021

Lasten

164.424

3.069

  N

167.493

Baten

-48.141

-3.705

  V

-51.846

Saldo van baten en lasten

116.282

-636

  V

115.647

Bedragen x 1.000 euro

6 Sociaal domein

Taakveld

2021

2022

2023

2024

LASTEN

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid

1. Coronagelden zomeractiviteit

6.1

240

N

2. Vaststelling subsidies maatschappelijke instellingen

6.1/6.3/6.8

-164

V

3. Subsidie Avedan 7,34 fte intakers

6.1/6.2

-515

V

-515

V

-515

V

-515

V

4. Coronacrisis - overbrugging zelfstandigen

6.3

4.065

N

5. Participatie WSW - meicirculaire 2021

6.4/6.5

155

N

6. Arbeidsparticipatie - meicirculaire 2021

6.5

106

N

7. Jeugdhulp kinderen in een azc - meicirculaire 2021

6.7

85

N

8. Beschermd wonen/mts opvang - meicirculaire 2021

6.8

277

N

Diverse bijstellingen

9. BUIG - aanpassingen

6.3

-4.540

V

10. Wmo - aanpassingen

6.6/6.7/6.8

3.090

N

11. Jeugd - aanpassingen

6.7/6.8

270

N

Totaal mutaties lasten

3.069

N

-515

V

-515

V

-515

V

BATEN

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid

4. Coronacrisis - overbrugging zelfstandigen

6.3

-4.065

V

Diverse bijstellingen

9. BUIG - aanpassingen

6.3

360

N

Totaal mutaties baten

-3.705

V

0

N

0

N

0

N

Bedragen x 1.000 euro

Toelichting wijziging

Verzamelbesluit / financiële rechtmatigheid

1.    Coronagelden zomeractiviteit (BW-8590 )

De coronacrisis heeft al ruim een jaar grote impact op het dagelijks leven en vraagt daarmee een hoge prijs van onze inwoners en de stad. Door uitvoering te geven aan een (herstel)plan voor de kwetsbare groep jeugd, in te zetten op extra (zomer)activiteiten, de realisatie van een signaalpunt voor eenzaamheid en het oprichten van een gemeentelijk noodfonds voor niet gesubsidieerde maatschappelijke organisaties, biedt de gemeente Almelo perspectief aan haar inwoners. Het besluit is daarmee een eerste stap in de richting van de (her)opening en een duurzaam herstel van de Almelose samenleving. Alles onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de landelijke coronamaatregelen deze activiteiten toestaan.

2.   Vaststelling subsidies maatschappelijke instellingen (BW-8622 )

Op basis van de financiële en inhoudelijke jaarverantwoording van gesubsidieerde maatschappelijke instellingen is de subsidieverlening aan diverse organisaties over het jaar 2020 vastgesteld.

3.   Subsidie Avedan Maatschappelijk Werk 7,34 fte intakers (BW-6728 )

In 2020 is besloten om de subsidierelatie met de Stichting Avedan Maatschapelijk Werk te beëindigen. De subsidie aan de stichting wordt vanaf 2021 grotendeels overgezet naar formatie, omdat de medewerkers bij Gemeente Almelo in dienst zijn gekomen. Zie ook de toelichting bij taakveld 4, Onderwijs en taakveld 6 Sociaal domein.

4.   Coronacrisis - overbrugging zelfstandigen

Vanuit het Rijk ontvangt de gemeente middelen voor de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers (TOZO). De regeling heeft tot doel zelfstandigen tijdelijk in hun levensonderhoud te voorzien en een lening te verstrekken voor bedrijfskapitaal om hiermee hun bedrijf tijdens de coronacrisis in stand te kunnen houden. In 2021 is inmiddels voorschot 3 en 4 verstrekt voor in totaal 4,065 miljoen euro. Deze bedragen worden conform ons besluit beschikbaar gesteld aan de gemeente Hengelo die de uitvoering van de TOZO in deze regio coördineert.

5.    Participatie WSW - meicirculaire 2021  

De omvang van de integratie-uitkering Participatie wijzigt (Wsw, Nieuw begeleiding en Nieuw Wajong) door de toekenning van de loon- en prijsbijstelling 2021.

6.    Arbeidsparticipatie - meicirculaire 2021

De middelen voor Maatschappelijke begeleiding van inburgeringsplichtige asielmigranten en hun gezinsleden zijn toegekend in de meicirculaire 2021. Gemeenten ontvangen hiervoor in 2021 in totaal 20,8 miljoen euro.

7.    Jeugdhulp kinderen in een azc - meicirculaire 2021

Gemeenten zijn vanaf 2019 volledig verantwoordelijk worden voor de organisatie en financiering van jeugdhulp, inclusief de jeugd-ggz, aan kinderen in een AZC. Hiervoor is landelijk structureel 5,1 miljoen euro beschikbaar.

8.    Beschermd wonen/maatschappelijke opvang - meicirculaire 2021

De omvang van de integratie-uitkering Beschermd Wonen stijgt als gevolg van de loon- en prijsbijstelling en volume-indexatie. Deze mutaties zijn over de centrumgemeenten verdeeld naar rato van het aandeel in het huidige historische macrobudget.
De uitkering voor Maatschappelijke Opvang is aangepast door het gebruik van actuelere basisgegevens voor de maatstaven.

Diverse bijstellingen

9.   BUIG - aanpassingen

Bij het opmaken van de begroting 2021 zaten we aan het begin van de Corona. Op dat moment was er de vrees dat Corona tot een grote instroom van de bijstand zou leiden. Voor de begroting 2021 werd er rekening gehouden met een somber scenario. Achteraf was de groei van het uitkeringsbestand lager dan was voorzien. De prognose is nu een daling van de uitgaven voor BUIG van 5,0 miljoen euro. Met deze besparing kan de taakstelling voor Economie & Participatie van 1,0 miljoen euro ingevuld worden

10.    Wmo - aanpassingen

In de programmabegroting 2021 is de taakstelling van 2,5 miljoen euro op Wmo in mindering gebracht op het budget voor Wmo voorzieningen. De prognose van de uitgaven in 2021 laat een overschrijding van het bijgestelde budget zien. We constateren dat het beroep op huishoudelijke ondersteuning door de invoering van het abonnementstarief onverminderd hoog blijft. Wel zien we vanaf het begin van 2021 een forse afname van de activiteit wassen en strijken binnen de huishoudelijke ondersteuning. Deze daling zet dit jaar nog verder door. Als gevolg van de coronacrisis is het aantal inwoners dat een beroep heeft gedaan op ondersteuning maatschappelijke deelname gestegen. Door de coronacrisis kon door minder inwoners gebruik worden gemaakt van de algemene voorziening en moest worden uitgeweken naar maatwerkvoorzieningen. Als gevolg van het voortduren van deze crisis is het aantal inwoners dat gebruik maakt van ondersteuning maatschappelijke deelname minder snel gedaald dan waarmee wij bij het opstellen van de begroting rekening hebben gehouden. Na een stagnatie in de dalende trend in het gebruik van de voorziening ondersteuning zelfstandig leven tijdens de coronacrisis lijkt vanaf medio 2021 de daling van het gebruik van deze voorziening wel door te zetten. Bij het opstellen van de begroting en de voorjaarsrapportage zijn de effecten van het onvoorzienbaar langer voortduren van de coronacrisis op het gebruik van voorzieningen onvoldoende meegenomen. Er wordt door ons dan ook overschrijding van het Wmo budget verwacht van 2,7 miljoen euro voor dit jaar.

10.   Jeugd - aanpassingen

In de programmabegroting 2021 is de taakstelling van 2,8 miljoen euro op Jeugd in mindering gebracht op de budgetten. Ook ten aanzien van het gebruik van voorzieningen op grond van de Jeugdwet zien wij de effecten van de coronacrisis. Maar deze effecten zijn minder groot dan bij het gebruik van de voorzieningen op grond van de Wmo. Opvallend is de sterke daling van de uitgaven voor voorzieningen in het gedwongen kader (jeugdbescherming en jeugdreclassering). We zien hierbij een door ons gewenste verschuiving naar het gebruik van minder zware ambulante voorzieningen (ondersteuning zelfstandig leven, begeleiding en ondersteuning maatschappelijke deelname). De uitgaven voor deze ambulante voorzieningen lopen hierdoor wel op omdat meer en zwaardere hulp moet worden ingezet om jeugdigen uit de voorzieningen in het gedwongen kader te houden. In het algemeen constateren wij een dalende trend in het gebruik van voorzieningen op grond van de Jeugdwet. De combinatie van minder jeugdigen die gebruik maken van voorzieningen op grond van de Jeugdwet en de inzet van intensievere hulp voor deze jeugdigen zorgt voor een onderschrijding van het budget in 2021 met circa 800.000 euro.

Deze pagina is gebouwd op 12/01/2021 10:42:41 met de export van 12/01/2021 10:29:08